Τα Προγράμματα μας

ΟΜΑΔΙΚΑ


Τα Προγράμματα της Δομής Εφήβων & Νέων «ΦΙΛΩΝ» αποτελούνται από ομάδες 4 έως 7 εφήβων/ νέων.
Παράλληλα, η κάθε ομάδα μπορεί να χωριστεί σε υπο-ομάδες με κριτήριο τα κοινά ενδιαφέροντα των μελών και τις δεξιότητες υπό εκπαίδευση. Στόχος των ομαδικών προγραμμάτων μας είναι η ανάπτυξη όλων εκείνων των απαραίτητων δεξιοτήτων που θα προετοιμάσουν τους εφήβους  στην Αυτόνομη Διαβίωση.

  •  Αυτοεξυπηρέτηση & αυτονομία

self serviceΜέσα από την καθημερινή καθοδήγηση των εκπαιδευτών μας, τα παιδιά μαθαίνουν να ανταπεξέρχονται σε καθημερινές ρουτίνες οι οποίες συχνά φαντάζουν σε εμάς αυτονόητες.
Οι έφηβοι μαθαίνουν πώς να καθαρίζουν τον προσωπικό τους χώρο, να μαγειρεύουν και να τακτοποιούν τον χώρο της κουζίνας, να φροντίζουν την προσωπική τους υγιεινή και να ψωνίζουν.
Χτίζουν όλες εκείνες τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να ζήσουν αυτόνομα ή με όσο το δυνατόν λιγότερη εξωτερική βοήθεια.

  • Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων  

social skillsΗ αλληλεπίδραση και επικοινωνία των ατόμων με Αναπτυξιακές Διαταραχές με τον κόσμο πέρα από το στενό οικογενειακό και συγγενικό περιβάλλον τους, αποτελεί έναν πολύ σημαντικό παράγοντα για την επιτυχή αυτόνομη διαβίωσή τους στο μέλλον.
Οι έφηβοι διδάσκονται τυπικούς κανόνες συμπεριφοράς που διέπουν τις κοινωνικές ομάδες.
Η ομάδα τους βοηθά να αποκτήσουν τις δεξιότητες εκείνες που είναι απαραίτητες για τις κοινωνικές επαφές, το διάλογο, τη φιλία, την επίλυση προβλημάτων αλλά και την γενικότερη ένταξή τους στην κοινότητα.

  • Εκμάθηση γνωστικών δεξιοτήτων & λειτουργικής ακαδημαϊκής εκπαίδευσης

learningΚαθώς η Δομή Εφήβων «ΦΙΛΩΝ» λειτουργεί συμπληρωματικά στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση την οποία οι έφηβοι λαμβάνουν από το πρωινό σχολείο, το πρόγραμμά μας έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε τα μέλη να χωρίζονται βάσει ακαδημαϊκών δεξιοτήτων με στόχο την περαιτέρω εκμάθηση δεξιοτήτων αναγνωστικής ικανότητας, μαθηματικών, γραφής, γενικών γνώσεων και να αξιοποιούν αυτές τις γνώσεις λειτουργικά στη ζωή τους.

  • Προ-επαγγελματική Κατάρτιση

pre-work learningΠροσπαθούμε να χαρτογραφήσουμε τις γνωστικές δεξιότητες αλλά και τα ενδιαφέροντα του κάθε νέου ξεχωριστά, ώστε με στοχευμένο και συστηματικό τρόπο τα μέλη μας να εκπαιδευτούν σε ένα επάγγελμα το οποίο αφενός θα ανταποκρίνεται στις δυνατότητές τους και αφετέρου θα προσφέρει στους ίδιους συναισθηματική πληρότητα.
Αρχικώς αξιολογούνται τα ταλέντα, οι δυνατότητες αλλά και οι δυσκολίες του εφήβου και επιλέγονται οι κατάλληλες υποστηρικτικές μέθοδοι.
Μετέπειτα, εκπαιδεύεται στις κατάλληλες εργασιακές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την ομαλή ένταξη του/της στην αγορά εργασίας.
Τέλος, παρέχεται εκπαίδευση και υποστήριξη εντός του εργασιακού πλαισίου τόσο στο ίδιο το άτομο όσο και στον προϊστάμενο ή/και τους συναδέλφους του με όποια συχνότητα χρειάζεται.

  • Δραστηριότητες ανάπτυξης δεξιοτήτων προσανατολισμού  & κυκλοφοριακής αγωγής

orientationΜε στόχο την αυτονομία και την ανεξαρτησία στην ενήλικη ζωή, εκπαιδεύουμε τους νέους στην κυκλοφοριακή αγωγή, τόσο στην ευρύτερη γειτονιά όσο και εντός της πόλης μας.
Η εκπαίδευση γίνεται in -vivo στην κοινότητα και είναι εξατομικευμένη για το κάθε παιδί.
Περιλαμβάνει κανόνες ασφάλειας στο δρόμο, κατεύθυνση και προσανατολισμό προς οικίες διαδρομές και τέλος την χρήση όλων των αστικών ΜΜΜ.
Παράλληλα με τον προσανατολισμό, εκπαιδεύονται οι δεξιότητες κατανόησης της προσωπικής ασφάλειας και της επικινδυνότητας στο δρόμο, της επίλυσης προβλήματος, της χρήσης κινητού τηλεφώνου για ώρα ανάγκης και της αποφυγής παραπλάνησης από αγνώστους.

  •  Προαγωγή διαπροσωπικών σχέσεων & ανάπτυξη κοινωνικοποίησης

relationsΗ Δομή Εφήβων & Νέων «ΦΙΛΩΝ» δημιουργήθηκε με στόχο να δοθούν ευκαιρίες αλληλεπίδρασης μέσα στα πλαίσια ομαδικών δραστηριοτήτων.
Στη φιλοσοφία λειτουργίας μας είναι προτεραιότητα η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και η προαγωγή των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των παιδιών, στο βαθμό που μπορεί ο καθένας και με σεβασμό στην προσωπικότητα του.
Ως εκ τούτου τα προγράμματα μας έχουν σχεδιαστεί ώστε να υπάρχει διαρκώς αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών.

  •   Άθληση

AthleticsΗ εκτόνωση της ενέργειας, η εκγύμναση του σώματος και η ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων είναι μερικά μόνο από τα οφέλη που δέχονται οι αθλούμενοι.
Οι μαθητές συμμετέχουν σε ποικίλες ομαδικές αθλητικές δραστηριότητες και συμμετέχουν με τρόπο κατάλληλο ως προς τις δεξιότητές τους.
Παράλληλα, συνεργαζόμαστε με την ακαδημία μπάσκετ του Παναθηναϊκού, η οποία προσφέρει την ευκαιρία προπόνησης  στο ΟΑΚΑ σε παιδιά & νέους με ΔΑΦ.

  • Ψυχαγωγία

funΔικαίωμα στην ψυχαγωγία έχουν όλοι. Κατανοώντας την σημαντικότητα αυτής της ανάγκης των εφήβων προγραμματίζουμε στιγμές ψυχαγωγίας μέσα στα πλαίσια της ομάδας, της διαχείρισης ατομικού ελευθέρου χρόνου και των δράσεων στην κοινότητα, που αποσκοπούν στην ψυχαγωγία των παιδιών παράλληλα με την εκμάθηση δεξιοτήτων.
Η ψυχαγωγία δημιουργεί κίνητρα για τις κοινωνικές σχέσεις των νέων μεταξύ τους, καθώς σταδιακά  αναπτύσσουν την έννοια της παρέας, κάτι το οποίο δεν βρίσκουν εύκολα από μόνοι τους.

  • Διαχείριση συναισθημάτων

feelingsΤα άτομα με ΔΑΦ εμφανίζουν σημαντική δυσκολία στην αναγνώριση, κατανόηση και έκφραση των συναισθημάτων τους αλλά και στην αποκρυπτογράφηση των συναισθημάτων των άλλων.
Το πρόγραμμα διαχείρισης συναισθημάτων προσφέρει στους εφήβους μοναδικές ευκαιρίες αλληλεπίδρασης, εκτόνωσης και εκπαίδευσης στο χειρισμό και στην έκφραση των συναισθημάτων.
Τα μέλη της ομάδας μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τη δική τους συμπεριφορά, αλλά και τις ανάγκες και τις συμπεριφορές των άλλων.

ΑΤΟΜΙΚΑ


Τα ατομικά προγράμματα της Δομής Εφήβων & Νέων «ΦΙΛΩΝ» ενδείκνυνται για τους εφήβους και νέους που χρειάζονται εξατομικευμένη υποστήριξη προκειμένου να ενταχθούν πιο ομαλά στην ομάδα ή να μάθουν πώς να διαχειρίζονται θέματα που τους απασχολούν και δεν είναι πρόσφορο να διδαχθούν σε ομαδικό πλαίσιο. Επίσης, τα ατομικά προγράμματα  σχετίζονται με την γενικότερη εκπαίδευση του εφήβου τόσο μέσα στο οικογενειακό, όσο και μέσα στο σχολικό πλαίσιο. Στη βάση ενός εξατομικευμένου θεραπευτικού προγράμματος αποσκοπούμε:

1. Στη διαχείριση προβληματικών συμπεριφορών και συναισθημάτων μέσα από θετικό προγραμματισμό,

2. Στην εκμάθηση κατάλληλων επικοινωνιακών μέσων,

3. Στην χρήση της ενίσχυσης (εύρεση κινήτρων) ως μέσο κινητοποίησης για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων,

4. Στην σταδιακή απευαισθητοποίηση σε ερεθίσματα που προκαλούν άγχος, φοβία, εμμονές και άλλου τύπου διαταραχές.

  • Λογοθεραπεία

speachΣτοχεύει στην εξέλιξη της κοινωνικής επικοινωνίας μεταξύ των μελών, στη διδασκαλία κατάλληλων εκφραστικών μέσων σε κοινωνικές συνθήκες και καταστάσεις, με σκοπό την επιτυχή  δυνατότητα έκφρασης για κάθε μέλος.

  • Εξατομικευμένες δραστηριότητες ανάπτυξης δεξιοτήτων αυτοαπασχόλησης & οργάνωσης ελεύθερου χρόνου

free timeΠολλά άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού εμφανίζουν ένα περιορισμένο ρεπερτόριο ενδιαφερόντων.
Στόχος μας είναι η εκπαίδευση ή /και διεύρυνση των ενδιαφερόντων τους μέσα από ατομικές και μετέπειτα ομαδικές δράσεις εντός και εκτός της χώρου μας.

  • Κατ’ οίκον παρέμβαση – εκπαίδευση οικογένειας

homeΗ συμμετοχή της οικογένειας στην επιτυχή έκβαση της εκπαίδευσης και την ψυχοκοινωνική αποκατάσταση των εφήβων με ΔΑΦ θεωρείται απαραίτητη.
Η εκπαίδευση των μελών της οικογένειας σε καταλληλότερους τρόπους επικοινωνίας και στην οργάνωση της ζωής του μέλους στο σπίτι διευκολύνει τη λειτουργία του οικογενειακού πλαισίου και βοηθά στην καλύτερη διαχείριση καταστάσεων κρίσεως, παρέχοντας στην οικογένεια τα μέσα που χρειάζεται για να συνεργάζονται τα μέλη της πιο αποτελεσματικά και λειτουργικά.

  • Συνεργασία με το εκπαιδευτικό (σχολικό) πλαίσιο

schoolΣυνεργαζόμαστε στενά με όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια στα οποία φοιτούν οι έφηβοι που συμμετέχουν στα προγράμματα της δομής στοχεύοντας στη δημιουργία ενός ευρύτερου υποστηρικτικού πλαισίου γύρω από τον νέο.

 

  • Γνωσιακή – Συμπεριφορική θεραπεία (CBT)

cbtΕπικεντρώνεται στην αμφισβήτηση και στην αλλαγή διαστρεβλωμένων γνωστικών διαδικασιών και συμπεριφορών, στη βελτίωση ρύθμισης των συναισθημάτων και στην ανάπτυξη στρατηγικών αντιμετώπισης καθημερινών προβλημάτων. Στόχος αυτής της ψυχοκοινωνικής παρέμβασης είναι η γενικότερη ενίσχυση της ψυχικής υγείας των ατόμων.

 

  • Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

sexΤα άτομα με ΔΑΦ ωριμάζουν σωματικά και σεξουαλικά την ίδια περίοδο με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης και η εκμάθηση της κατάλληλης σεξουαλικής έκφρασης σε έναν έφηβο με αυτισμό μπορεί να είναι ιδιαιτέρως απαιτητική.
Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες που προκύπτουν με την έλευση της εφηβείας θεωρούμε τη Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση των εφήβων με ΔΑΦ ως σημαντική και απαραίτητη για την ψυχο-συναισθηματική ανάπτυξη τους.